Jézus bejárta a városokat és a falvakat mind, tanított a zsinagógáikban, hirdette a mennyek országának evangéliumát, gyógyított mindenféle betegséget és erőtlenséget. Amikor látta a sokaságot, megszánta őket…, magához hívta tizenkét tanítványát, és hatalmat adott nekik a tisztátalan lelkek felett, hogy kiűzzék azokat, és gyógyítsanak mindenféle betegséget és erőtlenséget. Máté 9,35-10,1

A baobab vagy majomkenyérfa talán a világ egyik legkülönlegesebb fája. Elsődlegesen az afrikai szavannákon él, élettartama elérheti akár az ezer évet is, és fához képest nagyon furcsán néz ki. Annyira furcsán, hogy elterjedt róla egy érdekes legenda, miszerint Isten a világ teremtésekor utoljára a baobabot teremtette, de már olyan fáradt volt, hogy véletlen fejjel lefelé helyezte be a földbe. A fa ágazata, lombja ugyanis úgy néz ki, mintha egyfajta gyökérzet lenne. Hitem szerint Isten semmit nem rontott el a teremtésben, és oka van annak, hogy a majomkenyérfa ilyen különlegesre sikerült.

Ez a fa talán az egyik leghasznosabb növény Afrikában. Egész évben virágzik, függetlenül az időjárástól. A virágból termés lesz, a termés tele van tápanyaggal, ráadásul folyadékkal is. Láz, hasmenés, fogfájás, májfertőzés, malária ellen igen hatásos. A termés héját tüzelőanyagként használják, hamujából szappant készítenek. Ráadásul nem csak a termés tartalmaz folyadékot, hanem maga a fa törzse is, amelyet időnként megcsapolnak. A levelek kalciumban gazdagok. A kéregből kosarakat, textilt készítenek. Az elég idős fák törzse nagyon megvastagodik, kiüregesedik, olyannyira, hogy némelyikben kisebb termeket, akár kápolnát alakítanak ki. Afrikai törzsek, de számos különböző vadon élő állatfaj is, sokszor baobabfák közelében telepednek le, érthető okokból.

Amikor Jézus a földön járt, pontosan olyan volt, mint egy baobab. Első ránézésre nem egy átlagos ember. Sőt, második, harmadik ránézésre egyenesen furcsa. Nem illeszkedett egyik meglévő társadalmi csoporthoz sem igazán. Származását és vallását tekintve zsidó volt, de nem volt hagyománytisztelő farizeus, aszkéta esszénus, a rómaiakat pártoló szadduceus, lázadó zélóta vagy radikális szikárius. Ugyanakkor minden szava és tette, minden megnyilvánulása életet adott. Fizikai gyógyulást a testi betegeknek, lelki gyógyulást a megtört szívűeknek, társadalmi gyógyulást, szeretetet, elismerést azoknak, akiket minden közösség kitaszított magából.

Ez a Jézus követőket hívott el, hogy hozzá hasonlóan majomkenyérfák legyenek a társadalom szavannáin. Akik egyrészt feltűnőek, különlegesek, mert nem követnek bizonyos társadalmi trendeket, még akkor sem, ha az saját vallási közösségükön belül található meg, legyen az önzés, kapzsiság, mások gyűlölete, a személytelenné és lelketlenné vált hagyományokhoz való ragaszkodás, hatalomvágy stb… Másrészt pedig látják, hol van szükség gyógyulásra, kegyelemre, elfogadásra, helyreállításra, és ezen szükségek mentén képesek közvetíteni Isten szeretetét.

A baobab feltűnő és különleges, de nem csak a másság kedvéért, hanem azért, hogy életet adjon a körülötte élők számára. És ilyen Krisztus követője is.

Cserpán Ádám
segédlelkész
Nemesvámos, Balatonfüred