A Kiadói Szolgálatok megerősítése
Az európai három divízió műhelybeszélgetés tanulságai
Több mint 50 kiadóvezető és különleges vendég gyűlt össze a Francia Adventista Egyetem lenyűgöző campusán, Collonges-sous-Salève-ban február 18-22. között, hogy felfedezzék a legjobb gyakorlatokat és megosszanak inspiráló bizonyságtételeket. Az Európai Három Divízió Kiadói Workshopon a Transzeurópai Divízió (TED), az Inter-Európai Divízió (EUD), az Euro-Ázsiai Divízió (ESD) és az Uráni Unió Konferenciája (UUC) vezetői vettek részt a „A mi időnk – ma, nem holnap” témakörben.
Almir Marroni, a Hetednapi Adventista Generál Konferenciájának (GC) kiadói szolgálatokért felelős igazgatója szerint a workshop célja az volt, hogy „fokozza a kiadói intézmények és az irodalmi szolgálatok koordinátorai közötti együttműködést Európa-szerte, beleértve az euro-ázsiai régiót is”. A különböző kiadók által tapasztalt lehetőségekről és kihívásokról folytatott nyílt párbeszéd „elősegítheti az egységet és az integrációt… Mindenkit arra ösztönöz, hogy folytassa a módszerek és stratégiák feltárását, hogy minden adventistát bevonjon az irodalom megosztásába”.
A napirend tele volt az elmúlt ötéves időszakot (2019-2023) felölelő divíziós beszámolókkal és az adventista irodalom terjesztésének három fő pillérét feltáró szemináriumokkal: Gyülekezeti tagok, könyvevangelisták és diákevangelisták. Paulo Macedo, az EUD kommunikációs igazgatója egy különösen figyelemreméltó szemináriumot tartott az egyházi egységek közötti stratégiai szinergia elősegítéséről. „A kommunikáció és a média jelenlegi trendjei miatt az egyháznak kihívást jelentő, de ígéretes feladatot kell megoldania: a struktúrákat a misszió érdekében a jövőkép és az együttműködés jegyében össze kell fognia” – mondta Macedo. „Korábbi szerkesztőként és jelenlegi kommunikációs vezetőként kiváltság e cél érdekében dolgozni… A kiadói szolgálatok felbecsülhetetlen tapasztalattal és erőteljes tartalommal rendelkeznek. A Kommunikáció és a Média rendelkezik olyan módszerekkel és eszközökkel, amelyek ezt a csodálatos szolgálatot erősíthetik. Isten segítsen bennünket a stratégiai szinergia elérésében.”
A program nem csak szakmai program volt; a résztvevők élvezték a reformátorok örökségét felfedező tanulmányi kirándulásokat is a svájci Genf utcáin, valamint a Torre Pellice és az olaszországi Waldensi Múzeum mély elbeszéléseit. Trevor Johnson, a Stanborough Press értékesítési vezetője a Torre Pellice-i látogatásról elmélkedve elmondta: „Ami számomra a leginkább visszhangzott, az annak fontossága, hogy ne engedjük, hogy az idő vasfoga tönkretegye elménkben azon áldozatok emlékét, amelyeket azok hoztak, akiknek még az életüknél is fontosabb volt Isten igéjének igazsága.”
Amikor a workshop hat napnyi gyümölcsöző beszélgetés után a végéhez közeledett, Marroni öt kulcsfontosságú ajánlást fogalmazott meg a kiadói vezetők számára: 1. Nagyobb szinergia elősegítése az egyház minden területén, 2. Olyan innovatív és szándékos terjesztési kezdeményezések feltárása, amelyekbe az egyháztagok is bekapcsolódhatnak, 3. Lehetőségek keresése az irodalmi evangélisták munkájának megerősítésére, 4. A digitális és nyomtatott kiadványok egyedi piaci résének feltárása, és 5. Olyan kezdeményezések feltárása, amelyek a fiatalokat is mozgósítják az irodalom terjesztésében. „A Kiadói Szolgálat azért van, hogy támogassa az Egyházat, nem pedig fordítva” – mondta Marroni, aláhúzva annak prófétai eredetét és maradandó jelentőségét.
A workshopra reflektálva a résztvevők kiemelték annak szerepét a kiadók közötti kapcsolatok erősítésében és a legjobb gyakorlatok megosztásának elősegítésében. „Jó volt találkozni régi barátokkal és újakat szerezni ezen a világjárvány utáni első hivatalos kiadói találkozón” – mondta Mario Martinelli, a Safeliz Kiadó elnöke (Spanyolország). „Az elmúlt években előállított anyagok mennyisége megdöbbentő… Személy szerint arra inspirál, hogy a nyomtatott szó és a digitális média eszközeivel, valamint az egyházi közösségünkön belüli közös erőfeszítésekkel párhuzamosan továbbra is előmozdítsuk Isten munkáját.”
Norbert Zens, az EUD kincstárnoka és a Kiadói Szolgálatok igazgatója is csatlakozott ehhez az érzéshez, hangsúlyozva a Kiadói Szolgálatok prófétai alapját és kulcsfontosságú szerepét az egyház küldetésében. „Tudva, honnan jöttünk, felismerjük, hogy milyen biztos jövőnk van – központi szerepet játszva az Egyház küldetésében” – erősítette meg Zens. António Carvalho, a Servir Kiadó (Portugál Kiadó) vezetője nem tudta, mit várjon a találkozótól. Azonban a részvételt követően elmondta: „Ez a program motiváció és inspiráció forrása volt számomra. Aldous Huxley egyik híres művének címét idézve¹ mondhatom, hogy a „Kiadói Szép Világ” halad előre! Dicsértessék az Isten azért, amit a nyomtatott lapokon keresztül tesznek szerte a világon!”
„A párbeszéd gazdagító hete volt” – tette hozzá Kristinn Odinsson, a Dansk Bogforlag (Dán Kiadó) vezetője. A dániai sajátos kihívásokra reflektálva, ahol tilos a háztól-házig történő értékesítés, ami lehetetlenné teszi a hagyományos irodalmi evangelizációs munkát, Odinisson hozzátette: „A könyvkiadásnak még mindig van jövője, de új terjesztési módokat kell találnunk, és biztosan együtt kell működnünk a média- és kommunikációs osztályainkkal”.
A cikk írója: Vanesa Pizzuto
A cikk forrása: https://ted.adventist.org/news/empowering-publishing-ministries