Miként veheti át a közösségi média az agy jutalmazási rendszere feletti irányítást, és milyen stratégiák léteznek a szabadulásra

2024. szeptember 26.|Dina Huapi, Argentína [Adriano Fabbricotti a tedNEWS-zal]

Kaptad már azon magad, hogy órákon át görgeted a TikTokot vagy az Instagramot? Rossz lelkiismerettel, de valahogy mégsem voltál képes abbahagyni? A jó hír az, hogy nem vagy egyedül, és ez nem teljesen a te hibád! A közösségi médiát úgy tervezték, hogy erős függőséget okozzon, és annak túlzott használata képes átvenni az agy jutalmazási rendszere feletti irányítást. Ha szeretnéd tudni, hogyan védheted meg magad, olvass tovább…

Függőségre tervezték

Amikor olyan dolgokat csinálunk, amelyeket élvezünk, az agyunk dopamint termel, egy olyan neurotranszmittert, amely jó érzést okoz, és arra késztet, hogy még több ilyen érzést keressünk. A természetes (egészséges) és a mesterséges (egészségtelen) ingerek egyaránt aktiválják az agy jutalmazó rendszerét – ezt teszi például a testmozgás, a jó étkezés, a barátokkal való beszélgetés, de a cukros finomságok és az illegális szerek is. Ha ismételten ugyanazokat a dolgokat csinálod és jutalmazva érzed magad, az agyad emlékezni fog rá, egyre erősebb és erősebb idegpályákat hozva létre. Így alakulnak ki a szokások. De nem a dopamin az egyetlen oka annak, hogy a közösségi média függőséget okoz; tervezésében számos egyéb manipulatív trükk is szerepet játszik (ezek közül néhányat a szerencsejáték-iparból kölcsönöztek):

  1. Kiszámíthatatlan, folyton változó jutalmak: Ha tanulni akarunk, meg kell tudnunk jósolni egy helyzet kimenetelét. Például: „amikor elejtem a ceruzát, az a földre érve koppanó hangot fog hallatni”. A közösségi médiában azonban soha nem tudhatjuk, mi fog történni. Lehet, hogy a képed 1000 lájkot kap, lehet, hogy egyet sem. Lehet, hogy a reeled hirtelen népszerű lesz, de lehet, hogy alig kelt feltűnést. Lehet, hogy a ceruza koppan a földön, de lehet, hogy lebegni fog. És mivel nem tudjuk, mi fog történni, folyton ismételünk. A jutalmak kiszámíthatatlansága nem véletlen – azért van így tervezve, hogy újra és újra visszatérjünk.
  2. Személyre szabott, tökéletesen célzott stimuláns: A közösségi médiaplatformok fejlett algoritmusok használatával személyre szabják az élményt, és olyan tartalmakat jelenítenek meg, amelyek kiválasztása olyan alapossággal történik, hogy maximalizálják és monopolizálják a figyelmet. Ezek az algoritmusok „tanulnak” a használó korábbi interakcióiból, és alkalmazkodnak ahhoz, egyre jutalmazóbb stimulánsokat kínálva.
  3. Megerősítő jellegű: Az állandó értesítések apró dopamin-kiváltóként hatnak, megzavarják a napi tevékenységeket, és arra kényszerítenek, hogy visszatérjünk a platformra. A ‘lájkok’ és a közösségi támogatottság egyéb mutatói különösen erősek, mert az elfogadás és megerősítés iránti igényünkre építenek.

Agyad a közösségi média hatása alatt

Az intenzív közösségi médiahasználat jelentős változásokat okozhat a neuroplaszticitásban – az agyad változásra és alakíthatóságra való képességében -, ami nagy hatással van a figyelmedre és kognitív funkcióidra. Ez különösen igaz a serdülőkorban, az agy fejlődésének kritikus időszakában. Emellett a túlzott használat befolyásolhatja a prefrontális kéreg, a döntéshozatallal, tervezéssel és érzelmi szabályozással összefüggő agyi régió fejlődését. Sajnos ez még nem minden. A közösségi média által biztosított „olcsó dopamin” hozzájárulhat a dopaminreceptorok érzéketlenné válásához, ami csökkenti az egyébként szórakoztató, kellemes és kielégítő élmények élvezetére való képességünket.

„A túlzott közösségi médiahasználat jelentős változásokhoz vezethet a neuroplaszticitásban” – mondta Dr. Fabbricotti.

Stratégiák a kontroll visszaszerzésére

A közösségi média mérsékelt használata szórakoztató lehet! De mivel úgy tervezték, hogy olcsó dopaminnal lásson el minket, elég nehéz egyensúlyban tartani, és nagyon könnyű függővé válni. Az alábbiakban bemutatunk néhány stratégiát, amelyek segíthetnek visszanyerni az irányítást:

  1. Szabályozd a közösségi médiahasználatot: Hihetetlenül nehéz pusztán a saját akaraterőddel megállni, hogy okostelefonodra pazarold az időt, ezért jobb, ha van egy terved. Készítsetek egy családi médiatervet (beleértve az online biztonsági irányelveket), állítsatok fel időkorlátokat, és tiltsátok le az értesítéseket, mindezzel elkerülve a túlzott kitettséget!
  2. Az offline és analóg tevékenységek előtérbe helyezése: Szándékosan vegyél részt olyan tevékenységekben, amelyek nem támaszkodnak a technológiára, és hozzájárulnak a mentális jóléthez! Kezdj el egy régimódi analóg hobbit, mint például az olvasás vagy a testmozgás! Lógj együtt a barátaiddal, és egyezzetek meg abban, hogy kikapcsoljátok az értesítéseket, amíg együtt vagytok!
  3. Képezd magad a közösségi média területén: Tudj meg többet a közösségi média által a figyelmünk megragadására használt mechanizmusokról és ezek következményeiről! Keress megbízható forrásokat a kockázatok kezeléséhez és a fiatal felhasználók védelméhez!
  4. Próbáld ki a dopaminböjtöt: Tarts rendszeres szüneteket a közösségi média használatában! Iktass be technológiai szombatot, amely képes alaphelyzetbe állítani dopaminerg rendszered, és helyreállíthatja az egyszerűbb, egészségesebb örömök élvezetének képességét.

Adriano Fabbricotti az argentiniai Barilochéban élő orvos. Ez a cikk az ő kutatásait és az argentínai Río Negróban, a Dina Huapi Hetednapi Adventista Gyülekezetben megtartott előadását foglalja össze. A cikket Vanesa Pizzuto fordította és adaptálta.

[Fotók: Kampus Production & Amel Uzunovic, Pexels]

Forrás: https://ted.adventist.org/news/dopamine-addicts/